Gumiabroncsok

gumiabroncs
Az aktuális készletről, kérjük érdeklődjön ügyfélszolgálatunkon!

A gumiabroncsokról – általában

Amikor a gépjármű mozgásban van, a rajta lévő gumi futófelületeit az útfelület folyamatosan koptatja. Ebből egyértelműen következik a profilmagasság folyamatos csökkenése. Az a tény, hogy a gumi elhasználódik – normál esetben lassan és egyenletesen -, elkerülhetetlen és szükségszerű folyamat. Ennek oka az a fizikai törvényszerűség, hogy ahol erőátvitel van a gumi és az útfelület között, ott szükségszerűen jelen van szlip is, függetlenül attól, hogy az erő iránya kerületi (gyorsításkor és fékezéskor) vagy tengely irányú (kanyarodáskor). Személygépkocsiknál a vezetési stílustól függően – kímélő vagy sportos -, ugyanazon gumi esetében, a futásteljesítmény 5 000 és 40 000 km között változhat. Igény szerint más gyártók abroncsait is tudjuk biztosítani.

Az európai szabvány szerinti régi és új abroncscímke

Mi olvasható le az új EU abroncscímkéről?

Az új szabályozás értelmében a címke több tartalmi eleme is megváltozik. Az alábbi abroncscímke útmutató segít eligazodni a címkén:

gumiabroncs cimkék

Termék ismertetése


Ezen a részen található a termék kereskedelmi neve, a gyártó megnevezése, az abroncs típus megnevezése, mérete, illetve az abroncs termékosztály kódja (C1, C2 vagy C3).

Teljesítmény besorolások


Az egyik legnagyobb változás a gördülési ellenállás és nedves tapadás teljesítménykategóriákban történt: a minősítési szintek száma ezentúl öt, és A-tól (leghatékonyabb) E-ig (legkevésbé hatékony tart).

Téli abroncsok és jégabroncsok esetében a havas tapadás (“3 Peaks Mountain Snow Flake” — 3PMSF) és/vagy “Ice grip”– jeges tapadás piktogramok is felkerülnek a címkére, a megszokott „külső gördülési zaj” szimbólum melletti területen.

Felszerelési tanácsok

A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következo dolgokra kell odafigyelni:

– A gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.

– A sebességmérő óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség. 40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.

– Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetősége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.

– Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.

– A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.

– Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.

– Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).

– Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az járműátalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.

Gumi-lexikon

Aquaplaning

Egy olyan jelenség, ahol az úton lévo vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!

BAR

A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m²

DOT szám

Az amerikai „Department Of Transportation” hivatal által megkövetelt gyártási ido megadása. Pl. „318” = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtol négyjegyuvé változtak ezek a számok. Pl. a „1501” 2001 év 15. munkahete.

Futásirány

Jó minoségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. Előnye: halkabb mint más típusú abroncsok, jobb a tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.

Gumiabroncs szelepek

Különféle szeleptípuok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgáljákÉ töítenek, lehetové teszik a gumiabroncs levelgonyomásának ellenozését és szabályozását. A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémbol készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítogyurut helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat. A szelepfurat repemfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyezodéstol, rozsdától, valamit sérülésektol mentesnek kell lennie. A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet. Nagy sebességnél hatalmas centrifugális ero hajítja el a szelepet. Egy gumiszelep kereken 20 gramm tomegu, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális ero hat rá. Ezért nagy sebességu gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak. A centrifugális ero hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál többet, ellenkezo esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile) Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent. A szennyezodés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belso szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának muszaki szempontból alapveto szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

Karkasz

A gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.

Károsodások

Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs formájának megváltoztatása által a karkasz sérülhet. Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetoek, nem mindig fedezhetoek fel látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülrol bármilyen nyoma lenne. A gumiabroncs forgatása közbeni állandó berugózás idovel a sérülés rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel, vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán eroteljes levelgoveszteséget eredményezhetnek.Ütéskor a a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az akadály közé becsípodik. Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül, hogy a gumiabroncs azonnal levegot veszítene. A sérülés idovel deformálódást vagy dudorok létrejöttét okozhatja, ami jelentos levegoveszteséggel járhat.

Lamellák

Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak, ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erosen emelik a kapaszkodást, tapadást.

Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?

– 205 A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
– 55 A gumi magasságának és szélességének viszonya
– R Az abroncs szerkezeti feléptése (radial/diagonal)
– 16 A felni átméroje col-ban, 1 col = 1″ = 25,4 mm
– 95 (Load Index) terhelhetoség megadása, itt 95 = 690 kg
– W (Speed Index) a sebességhatár jelölése, W = 270 km/h

További jelzések

– M+S Téligumi
– RF Speciálisan megerosített gumiabroncs (reinforced)
– C Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
– N1 N0 Speciális Porsche-specifikáció

Téli- vagy nyári gumiabroncs

A nyári abroncsok számára ideális homérsékleti tartmány: +7° – +50°
A téli abroncsok számára ideális homérsékleti tartmány: -25° – +7°

Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal. Nyáron a téli gumiabroncs hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik! Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni!

TL – TubeLess – Tömlő nélküli: Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy nem szükséges belsőt használni a gumihoz.

TT – Tube Type – Gumibelsős: Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy belsot kell használni a gumihoz.

SI – Speed Index – Sebesség index: A sebesség index az abroncs oldalán van feltüntetve, egy betu (T), vagy egy betű és egy szám (A2). Ebből lehet kiolvasni, hogy mekkora az a maximási sebesség, amire az abroncs méretezve lett.

LI – Load Index – Súly index: A terhelési index az abroncs oldalán van feltüntetve. Egy szám, amely meghatározza az abroncs terheléhetőségét. 

Keressen minket!

Helyszín

1215 Budapest
Védgát u. 8.

E-mail

info@rollingtrade.hu

Nyitvatartás

Hétfő-Péntek:
8:00-17:00
Szombat:
8:00-13:00
Vasárnap:
ZÁRVA

Küldjön üzenetet!

7 + 11 =