Számunkra a vevő a legfontosabb szereplő!

Amikor a gépjármű mozgásban van, a rajta lévő gumi futófelületeit az útfelület folyamatosan koptatja. Ebből egyértelműen következik a profilmagasság folyamatos csökkenése. Az a tény, hogy a gumi elhasználódik - normál esetben lassan és egyenletesen -, elkerülhetetlen és szükségszerű folyamat. Ennek oka az a fizikai törvényszerűség, hogy ahol erőátvitel van a gumi és az útfelület között, ott szükségszerűen jelen van szlip is, függetlenül attól, hogy az erő iránya kerületi (gyorsításkor és fékezéskor) vagy tengely irányú (kanyarodáskor).  Személygépkocsiknál a vezetési stílustól függően - kímélő vagy sportos -, ugyanazon gumi esetében, a futásteljesítmény 5000 és 40000 km között változhat. Igény szerint más gyártók abroncsait is tudjuk biztosítani.

Kiemelten forgalmazott márkák:

- Michelin
- Kleber
- Kormoran
- Pirelli
- Good year
- Dunlop
- Hankook
- Debica
- Continental


Felszerelési tanácsok

A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor a következo dolgokra kell odafigyelni:

- A gumiabroncs külso átméroje lehetoleg az eredetivel azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.
- A sebességméro óra nem mutathat kevesebbet, mint a gépkocsival ténylegesen elért sebesség. 40 km/h és 120 km/h között 10%-al vagy 4 km/h-val mutathat többet a ténylegesen elért sebességnél.
- Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyeknek a terhelhetosége az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
- Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.
- A kerékpánt átmérojének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.
- Ha az eredeti kerékkészlettol eltéro kereket alkalmaznak, ügyelni kell a jármu és a kerék gyártójának eloírásaira.
- Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykereku gépkocsikon az elso és hátsó kerekeken eltéro méretu gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjármugyártótól függ).
- Ha az eloírttól eltéro méretu kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a jármure, az jármuátalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.

Gumi-lexikon

Mit jelent az, hogy 205/65R16 95W ?

- 205 A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
- 55 A gumi magasságának és szélességének viszonya
- R Az abroncs szerkezeti feléptése (radial/diagonal)
- 16 A felni átméroje col-ban, 1 col = 1" = 25,4 mm
- 95 (Load Index) terhelhetoség megadása, itt 95 = 690 kg
- W (Speed Index) a sebességhatár jelölése, W = 270 km/h

További jelzések

- M+S Téligumi
- RF Speciálisan megerosített gumiabroncs (reinforced)
- C Az RF-nél is nagyobb teherbírású gumiabroncs, melyek általában utánfutóknál és kisteherautóknál használatosak.
- N1 N0 Speciális Porsche-specifikáció

Aquaplaning: Egy olyan jelenség, ahol az úton lévo vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!

BAR: A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 1 atm = 100 kPa = 1*10-5 N/m²

DOT szám: Az amerikai "Department Of Transportation" hivatal által megkövetelt gyártási ido megadása. Pl. "318" = 1998 év 31. munkahete. A 2000. évtol négyjegyuvé változtak ezek a számok. Pl. a "1501" 2001 év 15. munkahete.

Futásirány: Jó minoségu abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. ElonyÉ halkabb mint más típusú abroncsok, jobb a tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.

Karkasz: A gumiabroncs önhordó szerkezeti eleme. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.

Lamellák: Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen, amelyeke mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak, ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erosen emelik a kapaszkodást, tapadást.

Károsodások: Egy akadályon nagy sebességgel való keresztülhajtáskor a gumiabroncs formájának megváltoztatása által a karkasz sérülhet. Az ilyen ütés következményei nem mindig észlelhetoek, nem mindig fedezhetoek fel látható nyomok. Az ütközés által többnyire csak lokálisan, néhány kordszál sérül anélkül, hogy kívülrol bármilyen nyoma lenne. A gumiabroncs forgatása közbeni állandó berugózás idovel a sérülés rosszabbodásához vezethet. A gumiköpeny oldalán deformáció léphet fel, vagy dudorok keletkezhetnek, amelyek aztán eroteljes levelgoveszteséget eredményezhetnek.Ütéskor a a gumiabroncs úgy deformálódhat, hogy a karkasz a kerékpánt és az akadály közé becsípodik. Ebben az esetben a gumiabroncs oldalán a karkaszban sérülés keletkezhet, anélkül, hogy a gumiabroncs azonnal levegot veszítene. A sérülés idovel deformálódást vagy dudorok létrejöttét okozhatja, ami jelentos levegoveszteséggel járhat.

Gumiabroncs szelepek: Különféle szeleptípuok léteznek, azonban mind ugyanazt a célt szolgáljákÉ töítenek, lehetové teszik a gumiabroncs levelgonyomásának ellenozését és szabályozását. A gumiszelepek magában a kerékpántfuratban tömítenek, a fémbol készült menetes szelepekbe a tömítéshez egy kis tömítogyurut helyeznek. A szelep meghibásodása nyomáscsökkenést okozhat. A szelepfurat repemfelülete fontos a tömítés szempontjából és a szelep beszerelésekor szennyezodéstol, rozsdától, valamit sérülésektol mentesnek kell lennie. A gumiszelepek is öregszenek, ennek jele, hogy egyre több repedés keletkezik a szeleptesten, ami veszélyes is lehet. Nagy sebességnél hatalmas centrifugális ero hajítja el a szelepet. Egy gumiszelep kereken 20 gramm tomegu, 200 km/h felett azonban 7,5 kg centrifugális ero hat rá. Ezért nagy sebességu gépkocsik kerékpántjain, vagy dísztárcsáin szeleptámasztást alkalmaznak. A centrifugális ero hatására a szelepszög nem változhat meg 28°-nál többet, ellenkezo esetben szeleptámaszt (kerékdísztárcsa) vagy pedig fém alapzatú menetes szelepeket kell alkalmazni (ún. Clamp-in-Ventile) Gumiabroncs cseréje esetén általában a szelepet is cserélik, ami igazán jutányos áron vásárolt biztonságot jelent. A szennyezodés, a por és a nedvesség ment közben a szelep finom belso szerkezetében könnyen sérülést okozhat, ezért a szelepsapkának muszaki szempontból alapveto szerepe van, mindig biztosan fel kell csavarni a helyére.

Téli vagy nyári gumiabroncs

A nyári abroncsok számára ideális homérsékleti tartmány: +7° - +50°
A téli abroncsok számára ideális homérsékleti tartmány: -25° - +7°

Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél elobb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal. Nyáron a téli gumiabroncs hasonlóan kedvezotlenül viselkedik! Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni!

TL - TubeLess - Tömlo nélküli: Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy nem szükséges belsot használni a gumihoz.
TT - Tube Type - Gumibelsos: Ha az abroncson ezt látja az azt jelenti, hogy belsot kell használni a gumihoz.
SI - Speed Index - Sebesség index: A sebesség index az abroncs oldalán van feltüntetve, egy betu (T), vagy egy betu és egy szám (A2). Ebből lehet kiolvasni, hogy mekkora az a maximási sebesség, amire az abroncs méretezve lett.
LI - Load Index - Súly index: A terhelési index az abroncs oldalán van feltüntetve. Egy szám, amely meghatározza az abroncs terheléhetőségét. .